maanantai 29. heinäkuuta 2013

Isoäitini mielipiteitä

Minun isoäitini on sodan kokenut 49vuotiaana leskeksi jäänyt perinteinen nainen. Meidän mielipiteemme eroavat melkein kaikesta ja olemmekin nokat vastakkain usein.

Isoäitini mielipiteitä
seurustelusta.
Parikymppisenä serkkupoikani oli aivan liian nuori seurustelemaan. Minun ollessani reilun kaksikymmentä isoäitini alkoi jakaa vinkkejä miten minun pitäisi hankkia mies (tansseista), ja kun asia ei edennyt hän rupesi ehdottelemaan minulle luonaan käyvää kotisairaanhoitajaa. Minun kohdallani on vielä mahdollisuus, mutta kolmekymppisen naimattoman lapsenlapsen kohdalla peli on menetetty.

yhteen muuttamisesta.
Pariskunta ei saisi muuttaa yhteen ennen papin aamenta.
Minä olen hyvinkin erimieltä. Avioliittohan on tarkoitettu ikuiseksi, on se sitten luvattu kirkossa seurakunnan todistaessa tai siviilivihkimisessä. On parempi ennen häitä tietää pystyykö sietämään toista puoliskoa ja hänen likaisia sukkiaan neljän seinän sisällä.

matkustelusta.
Avio- tai avopuoliskot eivät kuulemma saisi matkustaa ilman toista minnekään.
Minä ja kolmikymppinen naimaton lapsenlapsi huokasimme tähän: ”onneksi olemme parittomia”. Voimme matkustaa minne haluamme, koska haluamme ja kenen kanssa haluamme. Toista on vanhemmillamme ja sisaruksillamme.

erosta.
Ennen vanhaan oli kaikki paremmin. Ihmiset eivät pettäneet tai eronneet. Näin isoäitini sanoo. Minä olen vahvasti eri mieltä. Ihmiset ovat eronneet aina. Ei niin kauan sitten jouduin todistamaan isoäidin ja hänen lapsenlapsensa kiistelyä erosta. Isoäitimme ei siis hyväksy eroa. Hänen lapsenlapsensa taas oli sitä mieltä, että on parempi erota kuin elää huonossa parisuhteessa. Totta. Kuten aikaisemmin mainitsin ne sukat: on parempi testata pystyykö elämään toisen likaisten sukkien kanssa.
Yhteiskuntaopettajani lukiossa puhui viisaita. Avioliitto ei ole pelkkää rakkautta. Eikös se ole fakta, että avioerot ovat suurempia ns. rakkausavioliitoissa kuin järkiavioliitoissa? Rakkaus, sehän on vain kemiaa. 

lapsista.
Isoäitini lapsenlapsi ei saisi seurustella henkilön kanssa, joka ei halua lapsia. En tiedä miten isoäiti suhtautuisi, jos kuulisi, ettei hänen oma lapsenlapsensa halua lapsia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti